Historie lokomotivní řady 323.0

Historie lokomotivní řady 323.0

Prvniloko 01Společnost Moravská pohraniční dráha (M.G.B.) zajišťovala provoz na tratích ze Zábřehu do Sobotína (1871), ze Zábřehu přes Králíky do Lichkova (1873) a ze Šternberka přes Šumperk do Dolní Lipky (1874). Pro zajištění provozu si společnost postupně zakoupila deset tříspřežních lokomotiv, které vyrobily lokomotivka Sigl ve Vídeňském Novém Městě v letech 1871 a 1873 a lokomotivka ve Floridsdorfu v roce 1873.
Kotel lokomotiv měl 188 žárnic o průměru 52 mm a délce 4 168 mm, žárnice měly nepřímou výhřevnou plochu 125,5 m2, topeniště o přímé výhřevné ploše 8,1 m2 a rošt o ploše 1,7 m2, tlak páry byl 10 barů.
Na dýmnici byl vysoký komín s korunkou, za komínem na prvním kotlovém prstenci byl objemný parojem, na kterém byla jedna pérová pojišťovací záklopka, na druhém kotlovém prstenci byl plnicí otvor kotle a na třetím kotlovém prstenci byla druhá pérová pojišťovací záklopka v chrániči.
Rám lokomotiv byl vnější, všechna spřažená dvojkolí o průměru 1 245 mm byla v rámu pevná, měla vnější ložiska a na osách vně rámu byly hallské kliky, hnací dvojkolí bylo třetí. Rozvor mezi dvojkolím S1 a S2 byl 1 550 mm, mezi S2 a H byl 1 400 mm, celkový rozvor 2 950 mm byl zároveň rozvorem pevným.
Dvojčitý parní stroj měl vnější válce o průměru 460 mm se zdvihem pístů 632 mm, plochá šoupátka na vrchní straně válců byla svislá a byly poháněny rozvodem soustavy Gooch od hnací nápravy.
Lokomotivy měly prostornou budku s velkými postranními okny. Na lokomotivy se během dílenských oprav montovala jednoduchá sací brzda, která brzdila dvojkolí tendru.
K lokomotivám byly vyrobeny v lokomotivkách Floridsdorf a Sigl ve Vídeňském Novém Městě dvounápravové tendry, které původně stejně jako lokomotivy patřily M.G.B., u K.k.St.B. byly označeny řadou 4 a u ČSD řadou 307.0.
Všechny lokomotivy byly označeny čísly, první dvě lokomotivy dodala lokomotivka Sigl ve VídeňskémPrvniloko 02 Novém Městě a byly označeny čísly 1 a 2 a jezdily na trati do Sobotína, lokomotivy z lokomotivky Floridsdorf měly čísla 3 až 7 a jména Grulich (Králíky), Hannsdorf (Hanušovice), Eisenberg (Železná) a Bluda (Bludov), lokomotivy z lokomotivky Sigl ve Vídeňském Novém Městě měly čísla 8 až 10 a jména Frankstadt (Frenštát), Liebau (Libava), Neustat (Uničov) a Stenberg (Šternberk) a jezdily na tratích do Lichkova a Dolní lipky.
Společnost provozovala lokomotivy na svých tratích až do zestátnění, dvě lokomotivy byly později vyřazeny, a tak jich při zestátnění bylo předáno jen osm.
V roce 1895 byla M.G.B. zestátněna a osm lokomotiv přešlo do majetku K.k.St.B., byly označeny řadou BM II a při změně označování byly označeny řadou 49 s inventárními čísly 1 až 8.
V roce 1918 byly ČSD předány jen čtyři lokomotivy, protože některé byly předány jiným drahám a některé zrušeny. ČSD lokomotivy provozovaly na posunu a v roce 1925 je přeznačily na řadu 323.0 s inventárními čísly 01 až 04. Protože ČSD s lokomotivami v dalším provozu nepočítaly pro jejich technickou zastaralost, začalo se s jejich vyřazováním v roce 1926.
V roce 1926 byla vyřazena lokomotiva 323.002, roce 1927 byla vyřazena lokomotiva 323.003 v roce 1928 je následovala lokomotiva 323.001 a 27. 9. 1929 lokomotiva 323.004 a tím celá řada u ČSD zanikla.

Otakar Pavlásek

foto Jindřich Bek, vlaky.net, 7. 11. 2006