Všudybylka

Lokomotivní řada 354.1 - Všudybylka

354 lipka 01Protože tendrové lokomotivy řady 229 (u ČSD 354.0) přestávaly stačit na vzrůstající hmotnosti osobních vlaků, byla na požadavek rakouské jižní dráhy zkonstruována nová lokomotivní řady 629 s pojezdem 2` C 1`. Lokomotivy této řady byly výkonnější, měly výkonnější kotel, větší rošt topeniště a delší rozvor náprav.
Kotel lokomotiv měl 129 žárnic a 21 kouřovek. Celková výhřevná plocha kotle byla 142,7 m2. Na skříňovém kotli před budkou byly dvě pojišťovací záklopky Pop - Coale, na ležatém kotli byl parní dóm se šoupátkovým regulátorem, v dýmnici byl velkotrubnatý přehřívač a výfukové zařízení s komínem soustavy Rihosek. Tlak páry v kotli byl 13 barů.
Rám lokomotiv byl plechový, hnací i spřažená dvojkolí byla v rámu pevná, vpředu byl otočný podvozek s rozvorem 2440 mm, který měl na čepu výkyv ± 35 mm a vzadu byl Adamsův běhoun bez vratných pružin s výkyvem ± 45 mm.
Dvojčitý parní stroj měl válce o průměru 475 mm a zdvih pístů 720 mm. Šoupátka parního stroje byla pístová a měla vnitřní vstup páry, vnější rozvody parního stroje byly soustavy Heusinger.
Prvních devět lokomotiv vyrobila v letech 1913 a 1914 lokomotivka Společnosti státní dráhy pro354 Kraliky Rakouskou jižní dráhu. V roce 1915 bylo vyrobeno dalších šest lokomotiv lokomotivkou ve Vídeňském Novém Městě. Lokomotivy dostaly označení 629.01 až 15, později přeznačených na 629.101 až 15. V roce 1917 lokomotivy řady 629 začaly kupovat i rakouské stání dráhy.
Po roce 1918 ČSD převzaly do svého provozu 15 lokomotiv 629 (354.121 až 35), které byly vyrobeny v letech 1917 a 1918. Lokomotivy řady 629 se staly vzorem pro výrobu nových lokomotiv v našich lokomotivkách Škoda, Českomoravská - Kolen a strojírna Breitfeld a Daněk. Nejdříve se lokomotivy vyráběly podle původní dokumentace, později s různými úpravami a modernizacemi. Série lokomotiv 354.1220 až 229 ze Škodovky pro ČMD z roku 1940 se vzhledově lišily od předchozích, měly výše položeným kotlem, jedním parním dómem, písečníkem, plechovými usměrňovači kouře a nízkým komínem s korunkou. Dalších pět lokomotiv dodala v roce 1941 Škodovka SŽ, které po válce přešly k ČSD a dostaly označení 354.1230 až 234, poslední lokomotivy dvě přišly z Rakouska po skončení druhé světové války a byly označeny 354.1235 a 236.
Protože se jednalo o lokomotivy univerzální, spolehlivé a oblíbené ČSD je modernizovaly a sjednocovaly např. výměna měděných topenišť za ocelové, dosazení elektrického osvětlení, výměna sacího napaječe za výfukový injektor atd.
Všudybylky byly nasazovány na osobní vlaky na trati Dolní Lipka Hanušovice. Lokomotivy řady 354.1 byly postupně vyřazovány a poslední lokomotivy 354.125 a 354.135 jezdily na trati Dolní Lipka - Štíty až do roku 1978 kdy byly zrušeny.
Technické údaje:
Uspořádání pojezdu: 2` C 1
Průměr hnacích dvojkolí: 1 574 mm
Rozchod: 1 435 mm
Indikovaný výkon: 810 kW
Maximální rychlost: 80 km/h
Služební hmotnost: 81,4 t
Adhézní hmotnost: 43,2 t354 lipka 02
Počet parních válců: 2
Výhřevná plocha: 142,7 m2
Roštová plocha: 2,70 m2
Použitá literatura:
Sellner, Karel: Parní hvězdy, Nadas Praha 1991
Bek, Jindřich: Atlas lokomotiv, svazek 1 až 7, Nadas Praha 1979 až 1984
Časopis Železnice
Bittner, Křenek, Skála, Šrámek: malý atlas lokomotiv 2001, 2005

Ilustrační snímky jsou ze sbírek Aleše Filipa

http://parniloko.wz.cz/
18. 4. 2005