Staniční řád železniční stanice Podlesí z roku 1994
Staniční řád má každá opravdová železniční stanice, protože patří k základní dopravní dokumentaci. Staniční řád, z kterého tu přinášíme krátký výpis, je navíc dokladem o stanici, která na bývalé Moravské pohraniční dráze stála a fungovala jako stanice s výpravčím od jejího vzniku (1973) až do roku 1997. Součástí příspěvku je také popis přidělené zastávky Vlaské a bývalé odbočky Morava, kde se napojovala trať Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem.
Železniční stanice Podlesí leží v km 77,626 na trati Hanušovice – Ústí nad Orlicí. Je stanicí II. třídy, smíšenou – podle povahy práce, mezilehlou – po provozní stránce, výměnnou – mezi oblastním ředitelstvím Praha a OŘ Olomouc.
Stanice je vybavena čekárnou o rozloze 16 m2, je tu vodovod z vlastní studny (dostupný na peroně pro cestující, čerpadlo a vodovod do stanice). WC pro cestující stojí samostatně vedle stanice.
Zvýšená a zpevněná nástupiště jsou u první a třetí koleje, v délce 140 metrů. Přechody pro cestující a vozíky v úrovni kolejí jsou dva před výpravní budovou.
Technické vybavení stanice:
V dopravní kanceláři vařič na PB pro ohřev stravy, mikrovlnná trouba.
V samostatné zděné budově u koleje č. 2 je útulek pracovníků Traťové distance Letohrad a Traťového okrsku Dolní Lipka s malým příručním skladem potřebného nářadí a materiálu.
Stanice je vybavena boční rampou v délce zpevněného okraje 50 m, umístěna vpravo od staničního skladiště.
Stanice je osvětlena 25 stožáry JŽ, ovládanými z dopravní kanceláře, na staniční budově je 1 výbojka a 3 světelné nápisy.
Povoleno je používání jízdního kola (podmínky určuje staniční řád), po stezce mezi 1. a 3. Kolejí na StI. Přechod ke strážnímu domku čp. 38 je v km 77,938.
Místa ohrožená záplavami: propustek přes potok Malou Moravu v km 78,400.
Místa ohrožená zavátím: mezi zastávkou Prostřední Lipka a Dolní Lipkou, v km 86,589 až km 89,088; otevřená trať s možným zavátím severními větry.
Délka dopravních kolejí:
1. kolej – mezi námezníky výhybek 1-4 je kolej dlouhá 685 m, mezi námezníky výhybek 3-4 je dlouhá 453 m.
3. kolej – mezi námezníkem výhybky č. 5-odvratný jazyk výhybky č. 2 je dlouhá 655 m.
Délka manipulačních kolejí:
2. kolej – mezi výkolejkami Vk2 a Vk3 je dlouhá 453 m
Kolej 3a – mezi Vk1 a zarážedlem kusé koleje je dlouhá 40 m.
Výhybky:
Výhybky jsou osvětlovány petrolejkami. Přestavovány jsou ručně, klíče od výhybek č. 1-5 a výkolejek Vk2-3 jsou uzamčeny v pravítkové skříni v dopravní kanceláři. Klíč od Vk1 je uzamčen v ústředním zámku na StI.
č. 1 a 2 mají dva přítlačné a dva odtlačné výměnové zámky
č. 3 má jeden přítlačný a jeden odtlačný zámek do přímého směru, klíč ve Vk2
č. 4 má 1 přítlačný zámek v přímém směru, klíč ve Vk3
č. 5 má dva přítlačné výměnové zámky.
Směna obsazena nepřetržitě výpravčím a dozorcem výhybek se stanovištěm u výpravčího, a to pouze v denních směnách od 6:40 do 18:40 hod.
Návěstidla:
Ve stanici jsou návěstidla nezávislá na výměnách. Vjezdové návěstidlo od Hanušovic s předvěstí je světelné. Vjezdové návěstidlo od Dolní Lipky je mechanické, předvěst je světelná.
Poloha návěstidel:
Od Hanušovice – předvěst PřL v km 76,000; vjezdové návěstidlo L v km 76,770 (krajní výměna vzdálena 266 m, označník 50 m, návěstidlo opatřeno světelnou přivolávací návěstí, umístěn u něj je přímý telefon pro spojení s výpravčím; vjezdové návěstidlo obsluhuje výpravčí z dopravní kanceláře řadičem).
Seřaďovací návěstidlo je umístěno na konci kusé koleje 3a v km 77,460 a neobsluhuje se.
Od Dolní Lipky – mechanické vjezdové návěstidlo S v km 78,105 obsluhuje výpravčí z ústředního stavědla (krajní výměna vzdálena 278 m, označník 228 m); předvěst PřS v km 79,058 se obsluhuje postavením páky vjezdového návěstidla S.
Všechna návěstidla se osvětlují elektricky, mechanické vjezdové návěstidlo S os výpravčího vypínačem v dopravní kanceláři.
Druhy spojení:
Dálnopisné zprávy jsou v deskách posílány z Letohradu.
Traťové sdělovací spojení: Podlesí – Dolní Lipka a Podlesí – Hanušovice
Výhybkářské sdělovací spojení: dopravní kancelář – StI
Návěst. Sdělovací spojení: dopravní kancelář – návěstidlo L
Provozní sdělovací zařízení (selektor): Letohrad – Hanušovice
Dispečerské sdělovací spojení: Týniště nad Orlicí – Hanušovice
Státní poštovní telefon
Náhradní spojení.
Nákladový obvod:
Skladiště má jedny vrata z cesty, jedny od kolejí. Užitná plocha 110 m2 (v současnosti sklad materiálu a staničního uhlí). Z obou stran je vybaveno rampou širokou 1,1 m; směrem k Lipce za skladištěm přechází v rampu nekrytou, dlouhou 30 m. Přístup k rampě od stanice schodištěm, od Lipky zpevněným nájezdem.
Manipulační prostory:
Všeobecně nakládková a vykládková kolej je kolej č. 2, přičemž 40 m mezi stanicí a rampou je využitelných ze země. Rovněž využitelná je kusá kolej č. 3a o délce 50 m, přístup k ní je zpevněn panely.
Stanice má výpravní oprávněnost pro přepravu cestujících, zavazadel a spěšnin a vozových zásilek ve vnitrostátní i mezinárodní přepravě. Nákladní pokladna pro výdej a podej zboží je společná s osobní a zavazadlovou pokladnou. Hlavní pokladna je v Dolní Lipce.
Obsluha:
Dozorce výhybek obsluhuje výhybky a závory o denní směně, v noci vydávají výpravčí klíče od výhybek a výkolejek, za posunu manipulačních vlaků, vlakové četě. Za vlakové dopravy obsluhuje o noční směně všechny výhybky a závory výpravčí.
ODBOČKA MORAVA
Odbočka trati Hanušovice – Staré Město pod Sněžníkem leží v km 71,997 mezi stanicemi Hanušovice a Podlesí. Administrativně a účetně je přidělena žst. Hanušovice. Je bez výpravního oprávnění. Obsluhovací řád je v příloze 3 staničního řádu. Elektromechanické zabezpečovací zařízení s ústředně stavěnými a závorovanými výhybkami závisí na návěstidlech. Krycí návěstidla a jejich předvěsti jsou ze všech směrů světelné.
ZASTÁVKA VLASKÉ
Zastávka leží v km 73,570 vpravo na trati mezi stanicemi Hanušovice a Podlesí. Je neobsazená, účetně přidělena žst. Podlesí, administrativně Dolní Lipce, bez výpravního oprávnění pro odbavování cestujících, zavazadel a spěšnin a vozových zásilek.
Zastávka je vybavena čekárnou pro cestující, vyvýšeným nástupištěm v délce 70 m. Zastávka je napojena na veřejné osvětlení, ovládané fotobuňkou. Nástupiště je osvětleno třemi elektrickými osvětlovacími stožáry, umístěnými podél nástupiště a jednou osvětlovací rampou, instalovanou na rohu budovy. Je zde útulek pro pochůzkáře.
Tolik záznamy ve staničním řádu železniční stanice Podlesí. Ještě v době, kdy tu sloužil výpravčí, došlo ke změně polohy vjezdového návěstidla S. Staré mechanické návěstidlo stávalo mezi oběma přejezdy, což čas od času znamenalo projetí „horních“ závor. Nové světelné vjezdové návěstidlo bylo přemístěno před přejezd v km 78,307. Obě vjezdová návěstidla ovládal výpravčí přestavníkem v dopravní kanceláři, ten znemožňoval postavení současných vjezdů. Dne 10. 12. 1997 byly demontovány mechanické závory v km 77,904 a 78,307, doposud ovládané pomocí drátovodů ručním pohonem za stojanů u výpravní budovy a aktivováno bylo nové přejezdové zabezpečovací zařízení PZS se světelnou výstrahou, bez závor, později doplněné přejezdníky. Do roku 1992 měla stanice svého přednostu, posledním byla Jaromíra Motlová. Poté se Podlesí stalo součástí uzlové stanice Dolní Lipka a od 1. 7. 1994 spolu s ní patřilo pod správu železniční stanice Lichkov. Dopravní služba výpravčího v železniční stanici Podlesí byla ukončena dne 22. 12. 1997, kdy po odhlášce za vlakem č. 5285 z Hanušovic ukončila dopravní službu Zdeňka Koutná a dopravní službu v nově zřízené železniční stanici Červený Potok, kam se výpravčí z Podlesí přestěhovali, zahájila Milena Vacková, která již přijímala následný vlak č. 959 z Dolní Lipky. Podlesí se stalo nákladištěm zastávkou, kam se přemístil samostatný komerční pracovník z bývalého nz. Červený Potok. Ten měl v náplni práce odbavování cestujících, zavazadel a spěšnin, vozové zásilky účetně odbavoval výpravčí v Červeném Potoku. Časem však komerční pracovníci z Podlesí odešli také, uvolnil se byt v nádražní budově a vyhořel nedaleký obytný dům. Bývalá stanice Podlesí osiřela a vydána na milost a nemilost vandalům a zlodějům přešla pod správu Hanušovic. Tamní SDC demontovala kdysi dopravní třetí kolej a Podlesí začalo dále sloužit jen jako nákladiště, účetně odbavované a manipulačními vlaky obsluhované z Hanušovic. Všechny budovy však dále chátrají a jsou určeny k demolici (viz stav z nedávných dní v odkaze „Fotografie“).
Arnošt Juránek
Moravská pohraniční, 22. 1. 2013